گروه محیط‌زیست: مدیرکل محیط‌زیست استان گیلان از اجرای 7 پروژه برای احیای تالاب انزلی خبر داد و گفت:

anzali

در نخستین گام، 5 تله رسوب‌گیر در مبادی ورودی تالاب نصب می‌شود، همچنین لایروبی و برداشت رسوبات تالاب در قالب یک پروژه 5 ساله با 90میلیارد تومان اعتبار به اجرا در می‌آید. ایجاد آبراهه در نیزارها از دیگر راهکارهایی است که در قالب طرح احیای تالاب انزلی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی همشهری به گیلان، امیر عبدوس که پیش از این مدیریت زیستگاه‌های کشور را بر عهده داشت و اخیرا به مدیرکلی محیط‌زیست گیلان منصوب شده، در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: با اجرای طرح احیای تالاب انزلی انتظار می‌رود، این تالاب وضعیت عادی خود را بازیافته و نام آن از فهرست قرمز تالاب‌های در معرض خطر خارج شود.

به‌ویژه آنکه موافقت‌نامه پروژه لایروبی که یکی از پروژه‌های اساسی طرح احیا به شمار می‌رود میان سازمان محیط‌زیست و جهاد کشاورزی مبادله شده است که به محض تعیین پیمانکار، عملیات لایروبی آغاز خواهد شد. اعتباری که برای سال اول اجرای این طرح اختصاص یافته 7 میلیارد تومان است. به گفته عبدوس علاوه بر طرح احیای تالاب، مرحله دوم طرح مدیریت جامع تالاب انزلی هم بهمن ماه امسال آغاز می‌شود.

وی در تشریح وضعیت فعلی تالاب انزلی گفت: کاهش نزولات جوی و رسوبات ناشی از ورود فاضلاب‌های شهری به این تالاب وضعیت نامساعدی را برای این زیستبوم آبی رقم زده؛ به‌طوری که عمق برخی از بخش‌های تالاب به 30‌سانتی‌متر کاهش یافته و حیات این تالاب و سایر مناطق حفاظت شده را با خطر جدی مواجه ساخته است. از جمله بیش از 90 درصد منطقه حفاظت شده سیاه کشیم که وسعت آن 4500 هکتار برآورد می‌شود خشک شده است.

عبدوس در بخشی از سخنان خود به رشد گیاه آزولا در منطقه اشاره و خاطرنشان کرد: با اجرای طرح بهره‌برداری از آزولا و استفاده از قابلیت‌های آن تلاش می‌کنیم این تهدید جدی تالاب انزلی را به یک موهبت تبدیل کنیم. در حال حاضر هم بهره‌برداری شروع شده و به‌زودی میزان این گیاه در تالاب به تعادل می‌رسد.

مدیرکل محیط‌زیست گیلان، درباره اسکله کاسپین هم تاکید کرد: این اسکله فاقد ارزیابی زیست‌محیطی و از نظر سازمان محیط‌زیست غیرقانونی است. دستور ریاست سازمان محیط‌زیست هم در این زمینه به متولیان طرح ابلاغ شده و اداره کل محیط‌زیست استان هم به تبع این دستور، اخطاریه منع فعالیت صادر کرده است. طبیعی است اگر مجری طرح به این اخطاریه توجهی نکند از طریق مراجع ذیصلاح مراتب را پیگیری خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد فعالیتی مغایر با معیارهای زیست‌محیطی صورت بگیرد.

توقف دفن زباله در جنگل سراوان هم تا پایان سال‌جاری از دیگر مواردی بود که وی در این نشست خبری به آن اشاره کرد.
عبدوس ورود پساب‌های صنعتی به رودخانه‌های استان را یکی از چالش‌های جدی محیط‌زیست عنوان کرد و گفت: کارگروهی متشکل از اداره محیط‌زیست، شرکت شهرک‌های صنعتی، امور آب و سازمان صنایع و معادن استان برای چگونگی برخورد با صنایع آلاینده تشکیل شده و طی آن، راهکارهای مختلفی برای پیشگیری و مقابله با صنایع متخلف تعریف شده است که استفاده از جریمه و قوه قهریه در آخرین مرحله قرار دارد زیرا تعطیلی صنایع در استانی که دغدغه اشتغال وجود دارد سبب بیکاری می‌شود و فشار مضاعفی را بر محیط‌زیست وارد می‌سازد.

کد خبر 122177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز